Wednesday, November 2, 2011

Petua Mengurangkan Batuk.


Ape korang buat kalau batuk berpanjangan n susah nak baik? As for me, selalu if batuk, telan la ubat batuk kaler itam tu, jenama ape skalipon...xbaik2 jugak...last2 biar baik sndr cenggitu je..paling kurang pon, pekena air kosong suam berasap...untuk kurangkan batu..abis air tu, batukla semula...huhu...So, bila tengah batuk ni, gatal2 tangan plak nak gugel ape petua untuk hilangkan batuk..Jumpa web ni,so i juz copy and paste from there jela... Berikut adalah di antara petua untuk mengurangkan batuk;
  • Rendamkan sedikit kerak nasi dalam air suam. Apabila telah kembang, minum airnya pada setiap pagi.Rebus beberapa biji pisang masak. Setelah lembik, campurkan santan secukupnya, sedikit garam dan perasa vanila. Kacau rata dan diminum airnya.
  • Tumbuk segenggam daun pegaga hingga lumat dan tapis untuk mendapatkan airnya yang pekat. Campurkan dengan gula dan embunkan selama satu malam. Air itu hendaklah diminum dua kali dalam seminggu.
  • Campurkan dua sudu teh madu lebah asli dengan air suam. Kacau sehingga sebati dan minum air tersebut tiga kali sehari.
  • Ambil dua sudu nasi panas yang baru masak. Masukkan nasi itu ke dalam cawan dan campurkan sedikit air.Embunkan nasi tersebut selama semalaman dan minum airnya pada esok paginya.
  • Ambil sebiji limau sunkist dan buatkan lubang berbentuk pangkah di bahagian tengahnya. Masukkan gula batu di lubang tersebut. Letakkan limau tersebut di dalam periuk di tengah-tengah nasi yang telah kering dan tutup periuk tersebut. Setelah nasi itu masak, ambil buah limau tadi dan makan sambil didahului dengan selawat. Ulang setiap kali memasak nasi sehingga sembuh. Selain melegakan batuk, nasi akan berbau harum.
  • Perah sebiji limau nipis dan campurkan dengan sedikit madu. Minum campuran ini setiap pagi sebelum sarapan. Amalkan sehingga batuk hilang.
So bagi sape2 yang masih batuk tu...bleh la cuba salah satu petua2 ni...Tapi klu u guys nak try my petua plak...i ade satu rahsia...ahahaha...rahsia le sgt. Ubat ni dapat dr sorg aunty kedai ubat cina. Masa tu dh berminggu I batuk, so dia suggest makan menda ni...

Lozenges Fisherman's Friend Perisa Jintan / Aniseed Flavoured Lozenges

Xde la once u bite tros BLING..batuk pon hilang...tapi once benda ni dalam mulut n u keep on telan airnye, mmg melegakan tekak yang gatal. and batuk pon lebih cepat hilang dari tempoh biasa. Ini from my experience la...lain orang maybe serasi dengan ubat jenis lain....So kalau ade yang batuk n xtau nk buat ape, tryla..insyaAllah...

No comments: